Dental Nordic Wellness

Den lilla kliniken med personligt bemötande

Våra tjänster

Här följer några exempel på behandlingar

Fullständig tandundersökning

Första gången du kommer till vår klinik gör vi en noggrann fullständig tandundersökning.
Vi röntgar dina tänder och kontrollerar munhålan samt tandkött
Om du behöver fortsatt behandling upprättar vi en behandlingsplan och ger kostnadsförslag.
Framtida kontroller för dig baseras på din munhälsa samt dina framtida risker för att utveckla sjukdom.

Karies - Lagning

Det första tecknet på hår i tänderna (Karies) är att tanden får ett kritaktigt utseende. Slutstadiet är att patienten får tandvärk, svullnad och varbildning. För att förbygga dessa besvär skall du besöka tandläkaren regelbundet.

Borttagning av tandsten

Tandsten är förkalkade bakterier.

Salter i saliven gör att mjuka  bakteriebeläggningar som hela tiden bildas i munnen hårdnar.
Tandstenen sitter hårt fast på dina tänder, det går  inte att borsta bort med tandborsten,
utan måste avlägsnas med  specialverktyg.
Tandstenen är skrovlig och ger dålig andedräkt och underlättar för nya  bakterier att få fäste.
Tar man inte bort tandstenen blir tandköttet inflammerat och lättblödande, därför är det viktigt
att regelbundet ta bort tandstenen.

Mjuk Bettskena

Biter du hårt eller gnisslar tänder i sömnen?
Pressar du tungan mot gommen? s.k. tungimpression.
Har du huvudvärk och ömma tuggmuskler då du är stressad beror det med stor sannolikhet

på att du pressar tänderna hårt mot varandra.

En bettskena stoppar inte gnisslandet men den skyddar dina tänder så att de inte skadas och slits.
Den avlastar även dina käkmuskler och förhindrar huvudvärk och ömma tuggmuskler.

Många pressar tänderna hårt vid träning - en mjuk bettskena skyddar dina tänder.

Våra bettskenor tillverkas av tandtekniker och håller mycket hög kvalité.

Vid första besöket görs ett avtryck av dina tänder och efter 1-2 veckor finns din bettskena färdig att hämta.
Mjuk bettskena kan tillverkas för underkäke eller överkäke.

Tandblekning

På vår klinik har vi 15 års erfarenhet av blekning av tänder - du kan således känna dig trygg med att vi vet vad som bäst för just dina tänder.

De allra flesta tänder kan blekas. Men det finns vissa grundkrav för ett lyckat resultat.
Först och främst måste tänderna vara fria från karies och tandsten.
Tänderna bör också ha en färg som verkligen går att bleka. Gula tänder är perfekta för blekning.
Om tänderna är ovanligt grå eller genomskinliga kan blekningen i värsta fall resultera i ett blått leende istället för ett vitt. Grå tänder går också att bleka, men de blir inte lika ljusa som gula tänder.

Vi bleker med individuellt anpassade skenor.
Ett avtryck tas av dina tänder och skenor tillverkas sedan av tandtekniker.

1-2 veckor efter första besöket är dina skenor färdiga att hämtas.
Själva blekningen gör du hemma i lugn och ro med Opalescence blekgel - dagtid eller nattetid
Du får noggrann information hur du skall göra.

Skenorna kan användas under många år för att bleka dina tänder. Hos oss får du också fortsättningsvis hjälp att göra en kontroll av dina tänder innan blekning för ett säkert och hållbart resultat.

Ring för ytterligare information angående blekning!